Alagútfóbia

A magyar autósok többségének a mai napig szokatlan élmény, ha alagúton kell keresztülhajtania, hiszen hazánkban mindössze az M6-os egy rövid szakaszán található néhány (összesen négy) rövid alagutacska, és mivel általában azok is konganak az ürességtől, kijelenthető, hogy sokan csak külföldi utak és nyaralások során szembesülnek azzal, milyen érzés behajtani egy végeláthatatlannak tűnő sötét lyukba.

Mivel az ember ösztönösen tart a sötétségtől, önkéntelenül is igyekszik minél gyorsabban kijutni a fényre, ám egy 10 km-nél is hosszabb alagútban ez igencsak balesetveszélyes. Nem véletlen, hogy az Európa második leghosszabb alagútjának számító svájci Gotthard-alagútban szinte minden évben történnek halálos balesetek, annak ellenére is, hogy a 2001-es tömegkatasztrófa után jelentős szigorításokat léptettek életbe. Mint ismeretes, tizenhét évvel ezelőtt két kamion ütközött össze a majdnem 17 km hosszú alagút egyik kijáratának közelében. Az egyik jármű kigyulladt, a tűz átterjedt gumiabroncsokból álló rakományára, majd megállíthatatlanul terjedt tovább a mögöttük feltorlódott kocsisorra. Összesen 11-en haltak meg a szerencsétlenségben, és 128-an szenvedtek különböző súlyosságú sérüléseket. Az eset óta szabályozzák a követési távolságot, illetve percenként legfeljebb három tehergépjárművet engednek behajtani az alagútba, ám a baleseteket így sem lehet teljesen kiküszöbölni.
A Magyar Autómentő Szolgálat összeszedte, hogy hosszabb alagutakban közlekedve mit kell tennünk, hogy csökkentsük a mentést igénylő balesetek előfordulásának esélyét. Először is ellenőrizzük az üzemanyagszintet, hogy biztosan van-e annyi benzinünk, amennyivel eljutunk az alagút másik végéig. Azután vegyük le a napszemüveget, kapcsoljuk be a tompított fényszórót, ne lépjük túl a megengedett sebességet, a szokásosnál is jobban ügyeljünk a követési távolság betartására, soha ne forduljunk meg, ne tolassunk, és vészhelyzet kivételével ne álljunk meg!

Természetesen a fenti szabályok betartása sem jelent garantált védelmet a balesetektől, hiszen az autóvezetés veszélyes üzem, de mindenképpen javítja a balesetek elkerülésének esélyét. Ha pedig mégis megtörténne a baj, ne feledje, a Magyar Autómentő Szolgálatot külföldről is hívhatja!