Szép új világ?
Néhány hónapja röppent fel a hír, hogy az Európai Unió országaiban kötelezővé tennék azoknak az autós biztonsági berendezéseknek a használatát, amelyekkel csökkenthető lenne a balesetek száma. Ezek többsége, mint a sávtartó rendszer, az automata vészfék vagy a tolatási segítség, jellemzően nem vált ki tiltakozást az autós társadalomból, a javaslat talán legfontosabb eleme, az Intelligens Sebességkorlátozó Rendszer azonban heves vitákat gerjeszt azóta is. A Magyar Autómentő Szolgálat utánajárt, miről is van szó pontosan.
Mivel évente közel másfél millió ember veszíti életét az utakon, valamit tenni kell a halálos balesetek visszaszorítása érdekében. Bár Európában alapvetően sokkal jobb a helyzet, errefelé ritkábban kell autómentőt hívni, mint a fejlődő országokban, az Unió igyekszik minden létező eszközzel tovább javítani a statisztikákon. Ennek részeként akarják kötelezővé tenni az Intelligens Sebességkorlátozó Rendszert minden autóban. De mit is jelent ez?
A közlekedési táblákat figyelő fedélzeti kamerák és GPS-adatok alapján működő rendszer három szinten képes hozzájárulni ahhoz, hogy a jármű vezetője betartsa a sebességhatárokat. Az első szint a figyelmeztetés, tájékoztatja a sofőrt a sebességhatár túllépéséről, és felszólítja, hogy csökkentse a tempót. A második szinten már megnehezíti a gázpedál lenyomva tartását, plusz energia kifejtésére késztetve a vezetőt, ha az továbbra is fent akarja tartani a szabálytalan sebességet. A harmadik szinten pedig már be is avatkozik, a táblákkal összhangban maximálja az autó sebességét, és lehetetlenné teszi a gyorshajtást.
Nyilvánvalóan nem mindegy, hogy a három fokozat közül melyik kerül be kötelezően az autókba, és az sem meglepő, hogy a harmadik szintű beépített sebességkorlátozástól sokan ódzkodnak. Sokan azzal érvelnek, hogy előfordulhatnak olyan közlekedési szituációk, amikor egy hirtelen gyorsítással elkerülhető lenne az ütközés, de az is problémát jelenthet, hogy a tesztek tapasztalatai alapján az autósok hajlamosak túlzottan is rábízni magukat a rendszerre, és akkor sem lassítanak, ha az út- vagy időjárási viszonyok miatt az indokolt lenne. A rendszer bevezetésének támogatói erre azzal válaszolnak, hogy így akár húsz százalékkal csökkenthető lenne a halálos balesetek száma, ráadásul a sebesség visszafogásának környezetkímélő hatásai is lennének, mert így kevesebb káros anyag jutna a levegőbe.
A Magyar Autómentő Szolgálat bízik benne, hogy olyan döntés születik, amely segít csökkenteni a balesetek számát, és biztonságosabbá teszi a közlekedést.