Szívmasszázs az aksinak – avagy a bikázás alapszabályai

Mivel egy akkumulátor átlagos élettartama 4-5 év, jó eséllyel minden autós találkozott már azzal a nem túl kellemes jelenséggel, amikor az aksi meghal. Nehéz olyan pillanatot elképzelni, amikor nem esik rosszul, ha a jármű nem indul be, elvégre valószínűleg azért akartuk beindítani, hogy elmenjünk vele valahová. A rossz és a rossz között is van azonban különbség, mert nem mindegy, hogy egy vasárnap délelőtti tescózást gátol meg az a fránya akkumulátor, vagy éppen egy erdei faházból indulnánk vissza egy természetben eltöltött hétvége után.

Ha van időnk és lehetőségünk rá, ilyenkor elfogadjuk a megmásíthatatlant, kioperáljuk az elfáradt akkumulátort a helyéről, és berakunk helyette egy újat. Ha viszont ez valamilyen oknál fogva nem kivitelezhető, marad a jól bevált indítókábeles megoldás, közismertebb nevén a bikázás.
A Magyar Autómentő Szolgálat összeszedte a bikázás legfontosabb szabályait, nehogy egy jó szándékú segítséggel maradandó károkat okozzunk a járműben.
1. Bikázáshoz mindig szabvány indítókábelt használjunk, ne kísérletezzünk azzal, hogy egy hosszabbító megblankolásával állítunk elő házi bikakábelt.
2. Lényeges szempont, hogy a két akkumulátor megközelítőleg azonos teljesítményű legyen. A segítő autó akkumulátora lehet nagyobb, de kisebb nem!
3. Amikor csatlakoztatjuk egymáshoz a járműveket, fontos, hogy egyik motor se járjon.
4. Az indítókábel egyik piros csipeszét csatlakoztassuk a lemerült akkumulátor pozitív pólusára, a másikat pedig a segítő akkumulátor pozitív pólusára.
5. A fekete kábelcsipeszt helyezzük a segítő akkumulátor negatív pólusára, a másik végét azonban ne a lemerült akkumulátor negatív sarujára csíptessük, hanem a motorblokkra vagy egy úgynevezett testpontra, amit az autó kézikönyvében megtalálunk.
6. Ezután indítsuk be a segítő autót, és járassuk a motort 2000-2500-as fordulatszámon. A lemerült akkumulátor töltöttségi szintjétől függően akár 8-10 percig is eltarthat, mire annyira feltöltődik, hogy be lehessen indítani.
7. A kábelek levételének helyes sorrendje: először a fekete csipeszt vegyük le a feltöltött autó motorblokkjáról, majd a segítő akkumulátorról. Végül pedig a pirosat előbb a feltöltött aksiról, majd a segítőről.