Autós az ónos esőben…

…legjobb, ha átváltozik nem-autóssá… Vagyis garázsban hagyja a járművet, puha papucsot húz, és a meleg radiátor mellől neveti ki a rusnya időt…

Az ónos eső ráfagy az úttestre, csúszik, ráfagy az autó ablakaira, semmit nem lehet tőle látni, terhétől villanyvezetékek szakadnak le, faágak reccsennek az utakra, és nem ritkán jár kéz a kézben hóeséssel, hófúvással. Ónos esőben a statisztikák szerint négyszer nagyobb a balesetek száma, mint száraz időben! Higgye el, még a prémium téli gumiabroncs sem garancia a biztonságos közlekedésre ilyenkor, vagyis az első megfontolandó dolog, ha peregni kezd a rémes eső, valóban elkerülhetetlen-e az autózás?

Ha igen, akkor az indulás előtt:
– mentse el a Magyarországi Autómentő Szolgálat telefonszámát;
– ellenőrizze, hogy a tankban legalább félig legyen az üzemanyag;
– takarítsa le a jeget a szélvédőkről, ablakokról, tükrökről;
– készítsen a csomagtartóba jégkaparót, némi homokot, lapátot, hóláncot;
– végezzen óvatos próbafékezést!

Ha már úton van:
– radikálisan csökkentse a haladási sebességet;
– radikálisan növelje a követési távolságot;
– amennyire lehet, húzódjon az út jobb oldalára;
– a hirtelen fékezést próbálja elkerülni, hagyatkozzon inkább a motorfékre, ameddig csak lehet;
– ne kanyarodjon hirtelen, élesen;
– ha megcsúszott, ne kapkodjon, óvatos mozdulatokkal próbáljon újra irányba állítani autóját;
– maradjon látható, ügyeljen arra, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelő világítást használja;
– ne kerülgesse a só-, homokszóró autókat, maradjon türelmesen mögöttük;
– ha emelkedőn felfelé autó halad ön előtt, várja meg, míg az sikeresen felér, csak utána induljon!

A balesetek elkerüléséhez és ahhoz, hogy ne kelljen autómentőt hívnia, jegyezze meg az ónos esőben vezetés legfőbb szabályait: türelemmel, körültekintően, az ön körül bonyolódó forgalmat figyelve vezessen! Tartsa észben, hogy a legtöbb autós nincs hozzászokva az extrém vezetési körülményekhez, a megszokottnál lényegesen nagyobb óvatosságra van szükség a balesetek megelőzéséhez. És ha ennyi nem elég, egy rémisztő adat: ónos esőben a fékút hossza akár nyolcszorosára-kilencszeresére nőhet – elgondolkodtató…