Tartson távolságot! A követési távolság helyes megválasztása

A magyar közutakon elkövetett leggyakoribb szabálysértés kétségtelenül a megfelelő követési távolság be nem tartása. És, tegyük hozzá, az egyik leggyakoribb oka a baleseteknek is. Pedig a követési távolság nagyságáról a KRESZ is rendelkezik 27. §-ában, még ha ez a szabály nem is tartalmaz pontos számokat. Ilyenkor télen azonban még a szokásosnál is fontosabb, hogy a követési távolságot körültekintően válasszuk meg – a havas, latyakos, csúszós utakon ez sokszor a balesetek elkerülését jelentheti, akár életeket menthet!

Még a gyakorlott sofőrök között is sokan vannak, akik alapvető fizikai törvényszerűségekkel nincsenek tisztában, ha a fékezésről, megállásról van szó. Különösen rossz időjárási körülmények között azonban nem árt tudatosítani néhány tényt ezzel a témával kapcsolatban, hogy a vészhelyzetben megfontolt döntéseket tudjon autója volánja mögött hozni.

Érdemes újra meg újra elmondani például, hogy a követési távolság nem azonos a féktávolsággal! A féktávolság a reakcióidő alatt megtett út hosszának (=követési távolság) és a fékút hosszának összegével egyenlő. A reakcióidő pedig nem más, mint az észleléstől a teljes fékhatás eléréséig eltelt idő, átlagos esetben 1 másodperc. Figyelem! Városban, 50 km/h-s sebességgel haladva ennyi idő alatt 14 métert teszünk meg, vagyis, ha baj van, 14 m után kezd lassulni az autó! Vegyük csak ehhez hozzá a KRESZ-vizsgára is bemagolt alaptételt: a fékút, illetve a féktávolság a sebesség növekedésével négyzetesen nő. Vagyis kétszeres sebességhez négyszeres fékút tartozik!!! Tegyen emellé gondolatban egy havas, ónos esős útszakaszt, némi fáradtságot, és képzelje el, mi történhet, ha nem kellő odafigyeléssel választotta meg az ön és az ön előtt haladó autó közötti távolságot… Balesetveszélyes kép, igaz?

Magyarországon ma egyre kevesebbet vagyunk kénytelenek havas-jeges úton autózni, ebből adódóan az elsajátítható rutin is egyre kisebb. Felkészülni azonban nem csupán lehet, hanem kell is, éppen a váratlan helyzetek miatt. Kopott, rossz tapadású vagy évszaknak nem megfelelő gumi akár 20%-nyi fékútnövekedést eredményezhet a havas úton – gondoskodjon a kifogástalan abroncsokról! És mivel 10 km/h-val nagyobb sebesség is jelentősen befolyásolja a féktávolságot, a balesetek, autómentőt kívánó helyzetek elkerülése végett mindig tartsa észben, hogy rendkívüli időjárási és útviszonyok között a sebességet csökkenteni kell!